فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی

تلگرام بدون فیلتر ؛ دام شیادان برای کاربران تلگرام در ایران

مراقب بدافزارهایی با عنوان تلگرام بدون فیلتر باشید. پس از فیلتر شدن telegram در ایران، نرم افزارهایی در فضای مجازی تبلیغ شدند که ادعا می کردند کاربران را بدون نیاز به فیلترشکن به تلگرام وصل می کنند. اما ماجرای این اپلیکیشن ها چیست؟

پیام رسان تلگرام (Telegram)، بدون شک محبوب ترین اپلیکیشن پیام رسان و شبکه اجتماعی در ایران بود و کمتر کسی را می شد پیدا کرد که عضو تلگرام نشده باشد. با این حال برخی مسئولان انتقادهای زیادی به فعالیت و گستردگی این پیام رسان در ایران کردند و سرانجام، تلگرام در اردیبهشت 1397 برای همیشه فیلتر شد.

پس از فیلتر شدن تلگرام، کاربران تمایل زیادی به خروج از این پیام رسان نداشتند و استفاده از فیلترشکن را به عضویت در پیام رسان های دیگر ترجیح دادند. در این میان، برخی اپلیکیشن ها مانند تلگرام طلایی (طلاگرام) و هاتگرام روی کار آمدند که به عنوان نسخه داخلی‌شده ی تلگرام شناخته شدند و توانستند کاربران زیادی را به خود جذب کنند و هنوز هم حرف و حدیث های زیادی درباره ادامه یا توقف فعالیت این اپلیکیشن ها شنیده می شود.

اما علاوه بر این ها، برخی شیادان با سوءاستفاده از کاربران Telegram، ادعا کردند تلگرام بدون فیلتر را به آن ها ارائه می کنند. نرم افزارهای زیادی با نام های مختلف در فضای مجازی و به خصوص در کانال های تلگرامی تبلیغ می شوند که سعی دارند با دروغ بدون فیلتر بودن، کاربران را به دام بیندازند.

هشدار پلیس فتا درباره برنامه های تلگرام بدون فیلتر

چند ماه پیش، پلیس فتا در خصوص استفاده از نسخه های بدون فیلتر Telegram هشدار داده بود. در آن زمان، محمدعلی رجبی، جانشین معاون فنی پلیس فتا گفته بود مردم به هیچ وجه فایل های نصبی و حتی فایل های زیپ شده مبنی بر تلگرام بدون فیلتر را دانلود و نصب نکنند. به گفته رجبی، این فایل ها حاوی ویروس های مخربی هستند که می توانند گوشی شما را دچار مشکل کرده و اطلاعات شخصی‌تان از جمله لیست تماس ها، پیام ها، عکس ها و اطلاعات بانکی را سرقت کنند. جانشین معاون فنی پلیس فتا در ادامه تاکید کرد که مردم نرم افزارهای مدنظر خود را فقط از فروشگاه های معتبر اپلیکیشن دریافت کنند.

پاول دوروف، مدیر روسی تلگرام نیز یک سال پیش به کاربران هشدار داده بود که به هیچ وجه نسخه های غیر رسمی تلگرام را نصب نکنند؛ چرا که این نرم افزارها امن نیستند و هدف اصلی آن ها سرقت اطلاعات کاربران است. با وجود این هشدارها، باز هم آمار دانلود و نصب این بدافزارها که مدعی ارائه تلگرام بدون فیلتر هستند به شدت افزایش پیدا کرد و هنوز هم شاهد تبلیغ نسخه های مختلف از آن ها در کانال های تلگرامی هستیم.

مراقب اطلاعات خود باشید

بزرگترین خطری که کاربران در صورت دانلود و نصب این نسخه های غیر رسمی با آن رو به رو می شوند، خطر دزدیده شدن اطلاعاتشان است. زمانی که یک برنامه را روی گوشی خود نصب می کنید، از شما اجازه دسترسی به بخش های مختلف دستگاه گرفته می شود، اما کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات می گویند حتی اگر با دسترسی این نرم افزارها به بخش های مختلف گوشی خود موافقت نکنید، باز هم آن ها به اطلاعات شما دسترسی خواهند داشت؛ بنابراین به هیچ وجه اطلاعات شما به طور کامل امن نخواهند بود و با نصب اپلیکیشن های جعلی و غیر رسمی، به نوعی با دست خودتان، اطلاعاتتان را در اختیار سوءاستفاده کنندگان قرار می دهید.

نسخه های رنگارنگ و غیررسمی Telegram بسیار پرتعداد شده اند و هر یک با تبلیغ های دروغ و ذکر یک مزیت نسبت به سایر نسخه ها، سعی دارند کاربران را فریب دهند؛ اما هیچ کدام از آن ها سازنده ی مشخص و شناخته شده ای ندارند. سرهنگ علی نیک نفس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نیز درباره تلگرام بدون فیلتر اظهار کرده است:

پس از فیلتر شدن تلگرام، شاهد انتشار گسترده ی بدافزارها در فضای مجازی با عنوان «دور زدن فیلتر تلگرام»، «نسخه جدید تلگرام» و عناوینی از این دست بودیم. این مسئله بیشترین گستردگی را بین گوشی های اندرویدی دارد. معمولا هکرها بدافزار خود را در قالب یک فایل APK و با نام های فریبنده ای مثل تلگرام بدون فیلتر یا تلگرام ضد فیلتر پخش می کنند و با نصب این بدافزارها، عملا کنترل گوشی فرد در اختیار هکر قرار می گیرد.

به گفته سرهنگ نیک نفس، سرقت اطلاعات شخصی و اطلاعات حساب های بانکی کاربران، هدف اصلی این بدافزارها است. مرکز ماهر هم اعلام کرده این بدافزارها در مقاطع مختلف زمانی با عناوین مختلف مانند اوپن گرام، آزادگرام، سرخ گرام، بلاک چین گرام (BiYong)، جت گرام، سوتی گرام و… با هدف سوءاستفاده های گوناگون عرضه می شوند و اغلب ضدویروس ها، آن ها را به عنوان بدافزار تشخیص می دهند. همه این برنامه ها از پلتفرم Open Source تلگرام استفاده کرده اند و با تغییراتی در ساختار آن، اهداف خود را دنبال می کنند. مرکز ماهر همچنین تاکید کرد از آنجا که هر روز چندین نسخه غیر رسمی از Telegram ایجاد می شود، شناسایی و بررسی همه ی آن ها کار مشکلی است؛ بنابراین به کاربران توصیه می شود از نصب هرگونه نسخه غیر رسمی و تایید نشده خودداری کرده و اپلیکیشن های مدنظر خود را فقط از فروشگاه های معتبر، دانلود و نصب کنند.

به این ترتیب مراقب باشید فریب تبلیغ های موجود در کانال های تلگرامی را نخورید و از نصب هر اپلیکیشنی با عنوان تلگرام بدون فیلتر خودداری کنید؛ چرا که تلگرام تاکنون هیچ اپلیکیشن رسمی برای دور زدن فیلترینگ عرضه نکرده است و برنامه های معرفی شده در فضای مجازی، دامی است که شیادان برای سوءاستفاده از کاربران و سرقت اطلاعات آن ها پهن کرده اند.

برچسب ها: تلگرام بدون فیلتر ,

[ بازدید : 153 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 5 آذر 1397 ] [ 19:45 ] [ فرهنگ ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]